Intervju pågår - med Anders Bergelin
År 2024 firar ACMP Chapter Sweden tio år. Ett av våra syften är att lyfta fram förändringsledare i Sverige, så framöver kommer vi att intervjua medlemmar.
Britt Bergfors har träffat Anders Bergelin för en pratstund om vikten av förändringsledning, skiftet till agila arbetssätt och varför han är medlem i ACMP Sverige.
Vem är Anders?
Hej Anders! Vad kul att prata med dig! Först, kan du berätta lite om dig själv.
Jag arbetar på Symbal, som jag är medgrundare av. Har arbetat med förändring, kommunikation och lärande sedan 2003. Har framförallt erfarenhet av större internationella organisationer i mitt arbete.
Privat är jag väldigt sportintresserad så förutom familjen så är mitt största intresse tennis vilket jag är en passionerad utövare av.
Hur kommer det sig att du är medlem i ACMP, vad det har gett dig personligen och yrkesmässigt samt vilket mervärde du ser av att vara med i ACMP Globalt och Sveriges chapter?
Jag är medlem i ACMP eftersom jag är väldigt nyfiken av mig och vill gärna inspireras och ta del av nya idéer och ”best practice” inom förändringsledning. Den största vinsten för mig att vara med i ACMP personligen är alla människor som jag lärt känna. Jag har definitivt fått ett större nätverk av kollegor inom professionen. Det är ofta de givande diskussionerna med de andra medlemmarna i Sveriges ACMP Chapter som är den stora behållningen av föreläsningarna och träffar som anordnas.
Vad ser du för utmaningar framöver inom professionen förändringsledning, och hur tror du att ACMP kan vara ett stöd kring dessa utmaningar?
En utmaning som jag ser nu, och som faktiskt är densamma som jag tycker det varit under hela tiden de 20 år jag varit verksam är att få verksamheten att förstå värdet och vikten av förändringsledning. Ofta pratar man om det i ledningen om att det behövs men när det väl skall prioriteras resurser är det ändå många som ser det ”nice to have”. Man tror ofta det räcker att anställa en Change Manager/Change Management Lead och så kan man från ledningens sida säga att man tagit hand om förändringen. Men för att få något att verkligen hända i organisationen krävs engagemang och en vilja att lägga tid på aktiviteter som driver förändringen framåt. Där ser jag att ACMP kan spela en roll som organisation att verka som en opinionsbildare och stöd för den enskilda Change Managern. Jag hade gärna sett fler spaningar tex kring hur man bygger ett business case kring förändringsledning.
Var anser ligger utmaningarna, anser du, i företagens förmåga att leda och driva förändringsarbete och varför lyckas vissa förändringar bättre än andra?
Det har pågått ett skifte ett tag där man gått över från de mer traditionella projektleveranserna till agila arbetssätt framförallt inom IT. Jag tror att många organisationer står inför samma utmaning att kunna arbeta agilt inom leveransen samtidigt som man måste rulla ut lösningar och driva förändring på det mer traditionella sättet där man arbetar med tidsplaner, deadlines och tydliga leveranser. Det är två olika synsätt som måste samverka. Nu pratar jag såklart i egen sak men ett aktivt arbete med förändringsledning är nyckeln till att lyckas med förändring. Man måste bygga upp ett engagemang och ägandeskap för förändringen i organisationen.
Jag är nyfiken på att höra lite mer om varför du har du valt att fokusera på det du gör inom förändringsledning?
Jag upptäckte ACMP runt 2018 och tyckte det var spännande med organisation som faktiskt fokuserade på det jag arbetat med sen 2003 då jag startade mitt företag Symbal tillsammans med en kollega från mitt dåvarande arbete. Anledningen till att jag valt att fokusera på CM var att vi såg ett gap där organisationer tagit fram strategier men saknade bra verktyg för att faktiskt föra ut det i verksamheten. Förutom själva CM delen har vi också fokuserat mycket på kommunikation och lärande i förändringsprojekt. Jag har arbetet framförallt med större globala organisationer som IKEA, Tetra Pak, Alfa Laval mm och där behövs ofta att man skapar kommunikations- och lärandepaket för att stötta ledarna i förändringen. Detta eftersom det ofta är tusentals personer som är i målgruppen och det är viktigt att säkerställa att man sänder samma budskap oavsett vilken ledare som skall förmedla det.